הודאת חוץ של נאשם היא למעשה הודאה של נאשם במעשה בו הוא מואשם, מחוץ לכותלי ביהמ”ש בדיון הרלוונטי. הודאת חוץ של נאשם מהווה חריג לכלל האוסר עדות מפי השמועה, ולרוב היא מתקבלת כראייה לאמיתות תוכנה.

עבירות סמים הן מהעבירות השכיחות בישראל. לפי סעיף 6 לפקודת הסמים המסוכנים, המגדל, מייצר, מפיק או מכין סם מסוכן שלא ברישיון, עובר עבירה פלילית. בנוסף, לפי סעיף 7 לפקודה, אין להחזיק/להשתמש בסם מסוכן שלא ברישיון/שלא בהתרה בפקודה/בתקנות לפיה.

מאמר זה יעסוק בהודאת חוץ של נאשם במשפט פלילי בגין עבירות סמים.  המאמר באדיבות אתר עבירות סמים https://www.drugcrime-law.co.il/

מתי תתקבל הודאת חוץ של נאשם במשפט פלילי בגין עבירות סמים

ישנם מספר תנאים לקבלת הודאת חוץ של נאשם במשפט פלילי בגין עבירות סמים:

  •  על התובע להציג את נסיבות מתן ההודאה, ועל בית המשפט להסיק, רק מנסיבות ההודאה, שההודאה נמסרה מרצונו החופשי של הנאשם בעבירת סמים. הודאה תיחשב לכוז שנמסרה מרצונו החופשי של הנאשם במקרים בהם הייתה לנאשם אפשרות אמיתית שלא למסור את ההודאה, ולא הופעלו עליו לחצים, איומים או אמצעים אחרים כלשהם למסור את ההודאה.
  • אם הודאת החוץ של הנאשם ניתנה בעל פה, ניתן להוכיחה באמצעות עדותו של מי ששמע אותה, ובכל מקרה, יש להוכיח שההודאה נמסרה מרצונו החופשי של הנאשם בעבירת סמים.
  • בית המשפט יכול לקבל תצהיר בכתב ממי שקיבל את ההודאה, אך חובה שיתקיים לפחות אחד מהתנאים הבאים:
  • הנאשם בעבירת סמים מיוצג על ידי סנגור, והאחרון ויתר על האפשרות לחקור את מקבל ההודאה.
  • הנאשם בעבירת סמים אישר שקרא את ההודאה או שהיא הוקראה לו, והוא לא כופר בכך שההודאה ניתנה מרצונו החופשי.
  • אחרי שבית המשפט הבהיר לנאשם בעבירת סמים שיש לו זכות לחקור את נותן התצהיר, הנאשם בחר לוותר על האפשרות לחקור אותו.

מקרה אמת של הודאת חוץ של נאשם במשפט פלילי בגין עבירות סמים: פס”ד יששכרוב

חייל (יששכרוב) נשלח לכלא הצבאי בגין עבירות סמים. במהלך כליאתו, הוא נחשד בהחזקת סמים בתא הכלא, הייתה ראיה נגדו והוא נלקח לחקירה של המשטרה הצבאית. הוא הודה בחקירה זו והורשע, וסנגור צבאי מסוים טען להליך לא הוגן בזה שלא העמידו את יששכרוב על זכותו להיוועץ בעו”ד וספק אם היה מתייעץ אם הוא היה מודה וניתן היה להרשיעו. לאחר שכל הערכאות הצבאיות דחו את הטענות בעניין זה, הובאו הדברים לעליון.

העליון פסק שניתן לפסול ראיה, אם מבינים שהראיה הושגה שלא כדין וקבלתה במשפט תפגע בזכות הנאשם להליך הוגן. לפי החוק – חובה לאפשר לנאשם להתייעץ עם סנגור, ולכן במקרה הנ”ל הוחלט שקיימת פגיעה בזכות להליך הוגן, ולכן אין לראות בהודאתו של יששכרוב כהודאת חוץ.

לסיכום, ישנם מספר תנאים לקבלת הודאת חוץ של נאשם במשפט פלילי בגין עבירות סמים ובגין עבירות אחרות, ואם הודאות אלו הושגו באמצעות אי עמידה ו/או חריגה מתנאים אלה, רשאי בית המשפט לפסול את קבילותן של הודאות חוץ אלה, כמו שקרה בפס”ד יששכרוב.

קרדיט תמונה FREEPIK