בעשור האחרון, אנשים רבים קיבלו מרשמים עבור ריטלין, המכונה לעיתים ריטלין LA, דרך קופות החולים. למעשה, בשנים האחרונות יש ניכרת עליה של עשרות אחוזים במרשמי תרופות ריטלין לילדים ולמבוגרים, שעומדת על מיליון לשנה ואף יותר.

מדובר בסוג של תרופות שאותן ניתן לקבל בימנו גם דרך בית מרקחת אונליין. מי שרוצה יכול לברר דרך מחירון תרופות את עלות קניית ריטלין, וברור שחשוב להכיר עבור ריטלין תופעות לוואי ולהבין כיצד להתנהל עימן.

למה מיועדת התרופה ריטלין ומה תופעות הלוואי שלה

ריטלין היא תרופה המיועדת למי שסובל מהפרעת של קשב וריכוז, הפועלת כממריצה את מערכת העצבים. לשם קבלתה יש צורך באבחון ובמרשם מרופא המשפחה. לצד התועלת שהיא מעניקה יש לתרופה זו גם תופעות ללוואי שונות הכוללות כאבי ראש, ירידה בתיאבון, חוסר שקט, עצבנות ורעד. כמו כן, שימוש ממושך בתרופה יכול להוביל לתחושות של תלות ושל התמכרות.

שימוש בריטלין בקרב שכבות אוכלוסייה שונות

בימנו השימוש בריטלין נפוץ בישראל בקרב אוכלוסייה מגוונת. בתור התחלה, בישראל מתחילים לקחת ריטלין בגילאי בית הספר, במטרה לעזור לילדים לשמור על ריכוז במהלך השיעורים ולמנוע חוסר קשב והתפרעות. כשבעה אחוז מהילדים בארץ בגילאי בית ספר נוטלים ריטלין, כאשר מספר הבנים שנוטלים ריטלין כפול מזה של הבנות. מבחינת גילאים נטילת ריטלין מתחילה מגיל 6 וממשיכה עד לגיל שמונה עשרה והלאה עם חלוקה יחסית שווה של משתמשים בכל פלח גילאים.

בנוסף לכך, ריטלין מסופק לסטודנטים רבים, בעיקר בתקופת המבחנים הדורשת רמות גבוהות של ריכוז. בישראל של ימינו יש גם לא מעט מבוגרים שנוטלים תרופה זו במטרה לשמור על רמות גבוהות של ריכוז ופוקוס, בעיקר בשעות העבודה. גם בקרב האוכלוסייה המבוגרת יש עלייה משמעותית, בעיקר בכמות של נשים הנוטלות ריטלין לעומת גברים. מרבית העלייה בשימוש בריטלין ניכרת באזור המרכז בגוש דן וכן במחוז דרום בערים כמו באר שבע, אשקלון ודימונה.

נמצא קשר בין נטילת ריטלין ובין מעמד סוציו אקונומי גבוה, עם יותר מודעות לצריכת תרופות וטיפול בבעיות נפשיות. בנוסף, האוכלוסייה היהודית נוטלת ריטלין פי ארבע מאשר האוכלוסייה הערבית בארץ.

הסיבות לעלייה בצריכת ריטלין

העלייה בצריכת ריטלין ותרופות דומות לה נובעת מכמה סיבות עיקריות. קודם כל היא נובעת מעלייה במודעות לבעיות קשב וריכוז והבנה שניתן לשפר את איכות החיים על ידי נטילת תרופות מתאימות. מגמה זו נתמכת בהנחיות לאבחון של בעיות קשב וריכוז בקופות החולים. בנוסף, נמצא כי גם צוות ההוראה במסגרות בתי ספר מעודד שימוש בריטלין בכדי לסייע להתמודד יותר טוב עם הפרעות התנהגותיות, לצד רצון של הורים לשפר את הישגי ילדיהם בבתי הספר.