מגנזיום הוא מינרל חיוני המעורב בשלל תהליכים בגוף האדם, ובמיוחד בתהליכים כמו בניית העצמות, פעילות השרירים, ויסות פעילות מערכת העצבים, תמיכה במערכת החיסון והפקת אנרגיה. חוסר במגנזיום עלול לגרום לסדרה ארוכה של בעיות בריאותיות כגון: לחץ דם גבוה, שבץ מוחי, טרשת עורקים, הפרעות קצב לב, סוכרת ואוסטאופורוזיס. כמו כן, חוסר במגנזיום בגוף עלול לגרום לעייפות מוגברת, חוסר תיאבון, בחילות, הפרעות במצב הרוח, פגיעה ביכולות הריכוז, התכווצויות שרירים בעיקר בגפיים ובפנים ועוד.

כמה מגנזיום צריך ביום?

כדאי לדעת כי ארגון הבריאות העולמי, כמו משרד הבריאות בישראל, ממליץ לאנשים להקפיד על צריכה יומית של מגנזיום, וההמלצות העדכניות ביותר הן 320 מ”ג לנשים ו-420 מ”ג לגברים. ניתן להגיע לכמות מגנזיום יומית מספקת באמצעות תזונה נכונה ובריאה המבוססת על מזונות עשירים במינרל ושתיית מים. בתוך כך, חשוב לדעת כי בתהליך התפלת המים מסירים את המגנזיום ממי השתייה המגיעים לבית, לכן כדאי להזמין בר מים מומלץ עם מסנן להוספת המינרל.

לאחר שהבנו כמה מגנזיום צריך ביום, הן לגברים והן לנשים, חשוב להתייעץ עם רופאים ואנשי מקצוע לגבי הצורך למתן תוסף מגנזיום. בבדיקת דם קשה לגלות את רמת המגנזיום בגוף, מהסיבה שמגנזיום הוא מינרל תוך תאי. לכן, יש מקרים שבהם בדיקת הדם תקינה אך בפועל יש מחסור במינרל בגוף לכן חשוב להקפיד על תזונה נכונה ובהתאם להמלצת הרופא לקחת תוסף תזונה. תוסף מגנזיום נכנס לסל התרופות בשנת 2012 לאנשים בעלי רמת מגנזיום נמוכה בדם ולמטופלים לאחר השתלת מח עצם, כליה, כבד, לב וריאה.

יש אוכלוסיות שונות הנמצאות בסיכון גבוה לחוסר במגנזיום, למשל מבוגרים כיוון שעם הגיל יכולת הספיגה של המינרל במעי נוטה לרדת והפרשת המינרל בשתן עולה. גם ספורטאים, חיילים ומתאמנים העוסקים בפעילות גופנית מאומצת מאבדים הרבה מגנזיום ועליהם לוודא כי הם מחזירים לגופם כמות מספקת של המינרל החיוני. 

צריכת מגנזיום באמצעות מזון

כאמור, אפשר להגיע לרמה היומית המומלצת של מגנזיום באמצעות תזונה נכונה ועשירה במזונות המכילים שיעור גבוה של המינרל החיוני. המזונות העשירים ביותר במגנזיום הינם ירקות עם עלים ירוקים כמו תרד, שמיר ופטרוזיליה, סוגים שונים של אגוזים, אבוקדו, טחינה גולמית, קטניות כמו שעועית ואפונה, דגנים מלאים, שוקולד, מאכלי ים שונים כמו דג אמנון וסלמון.

ראוי לציין כי יש גם מזונות שמפריעים לספיגת המינרל בדם, למשל מוצרי חלב עשירים בסידן, מוצרי קקאו המכילים חומצה פיטית, משקאות המכילים קפאין כמו קפה, תה, קולה ומשקאות אנרגיה ועוד.

מה גורם למחסור במגנזיום?

ישראל היא מדינה חמה והגוף מאבד מגנזיום בהזעה. כמו כן, ידוע כי מצבי לחץ ומתח נפשי מגבירים את הפרשת המגנזיום מהגוף באמצעות השתן. הסיבה המרכזית למחסור במינרל החיוני היא תזונה לקויה ודלה במזונות המכילים מגנזיום וצריכה גבוהה של מזון מעובד.

ישנם מצבים רפואיים הגורמים למחסור במגנזיום בגוף, לדוגמה מחלות מעי דלקתיות, הקאות כרוניות, סוכרת שאינה מאוזנת, מחלות הפוגעות בכליות וגורמות להפרשה מוגברת של המינרל בשתן.

סיבה מרכזית נוספת לצריכה הנמוכה של מגנזיום בישראל היא המים המותפלים. התפלת המים בישראל גרמה להיעלמות מינרל המגנזיום ממי השתייה, למרות שלפי המלצת משרד הבריאות יש להוסיף את המינרל למים המותפלים. מי השתייה היו מקור משמעותי מאוד למגנזיום לכן חשוב להתייחס לנושא וכדאי לבחור בר מים לבית הכולל מסנן ייעודי שמוסיף מגנזים למי השתייה. גם המעבר להשקיית השדות והמטעים במים מותפלים גרם להפחתת רמת המגנזיום בירקות ובפירות המגודלים בארץ.   

קרדיט לתמונות PIXABAY