בלפריטיס היא דלקת נפוצה של שולי העפעף שעשויה להיות אקוטית או כרונית ומשפיעה בדרך כלל על שתי העיניים. זהו מצב אשר יכול להתפתח בכל גיל, אבל נפוץ יותר בקרב ילדים צעירים ואנשים מעל גיל חמישים. ברוב המקרים החולים חווים אפיזודות חוזרות ונשנות וביניהן תקופות ללא תסמינים. דלקת הבלפריטיס עשויה לגרום לאי נוחות אולם היא אינה מדבקת ובדרך כלל לא נגרם נזק מתמשך לעיניים.

ישנם שני סוגים של דלקת בלפריטיס, קדמית או אחורית. ייתכן מצב של מחלה בסוג אחד בלבד של הדלקת, או בשני הסוגים בו זמנית.

דלקת בלפריטיס קדמית – משפיעה על החלק החיצוני של העין, באזור שבו הריסים מתחברים לעפעף. מצב זה נגרם בדרך כלל בגלל הצטברות חיידקים או קשקשים מהקרקפת או הגבות. אלרגיות או קרדיות (טפילים זעירים) עלולים גם הם לגרום לדלקת, אבל זהו מצב נדיר.

דלקת בלפריטיס אחורית – משפיעה על החלק החיצוני של השוליים הפנימיים של העפעף, החלק שנוגע בעין. סוג זה של בלפריטיס קורה כאשר בלוטות השומן בעפעפיים (בלוטות מייבומיאן) נסתמות. מחלות עור נפוצות כמו רוזצאה, אקזמה ופסוריאזיס עלולות לגרום גם הן לבלפריטיס אחורית.

סימפטומים: עפעפיים אדומים, כואבים ונפוחים, גירוד, גירוי ואי נוחות סביב העיניים, תחושת צריבה ויובש, רגישות לאור וראייה מטושטשת. כמו כן המטופל עלול לסבול מתחושת גוף זר בעין, הופעת פתיתים זעירים כמו קשקשים בתחתית הריסים והופעת קרום בבסיס העפעפיים.

טיפול: אין תרופה חד פעמית יעילה עבור בלפריטיס כיוון שהדלקת נוטה לחזור אם לא מקפידים על הטיפול. עם זאת, עם טיפול קבוע, ניתן להקל בדרך כלל על הסימפטומים ולשמור אותם ברמה מינימלית ואף למנוע התלקחויות של המחלה.

הדרך הטובה ביותר לקבל עבור בלפריטיס טיפול היא לשמור על העפעפיים נקיים וללא קרום. יש לנקות את העפעפיים באופן קבוע. הניקוי כולל קומפרס חם על העפעף כדי לשחרר את הקרום, ואחריו עיסוי עפעפיים וניקוי קל של העפעף לפחות פעמיים ביום.

במקרים חמורים יותר של בלפריטיס ייתכן שיהיה צורך למרוח משחה אנטיביוטית על העפעפיים או טיפול בטיפות אנטיביוטיקה לעיניים. במקרים מסוימים יידרש טיפול בטיפות עיניים המכילות סטרואידים.

קרדיט תמונה FREEPIK