רכישת בית מגורים, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בדירת קרקע, איננה עניין של מה בכך. לפני שבוחרים, חשוב לבצע בדיקות מעמיקות. בשורות להלן נביא לקורא כמה עצות מועילות שיוכלו לשרת אותו בהליך החיפוש של דירות קרקע למכירה בקריות וההתאמה של הדירה לצרכים, ליכולות ולהעדפות של הרוכשים הפוטנציאלים.

התאמה בין הדירה לתקציב

עבודת המחקר והבדיקה צריכה להתבצע עוד לפני שהרוכשים הפוטנציאליים מתחילים בחיפושים שלהם. הדבר החשוב ביותר הוא לדעת מהו בדיוק ההון העומד לרשות הרוכשים. ההון, זה אומר הסכום המכסימלי שניתן להשקיע ברכישת הדירה. בדרך כלל, הסכום נגזר משלושה דברים עיקריים:

  1. ההון העצמו: ככל שההון העצמי של הרוכשים הפוטנציאלים הוא גבוה יותר, כך המחיר של הדירה הפוטנציאלית יכול להיות גבוה יותר. על פי הנחיות בנק ישראל, ההון העצמי חייב להיות 25% לכל הפחות בדירה ראשנה ו-30% לפחות כשמחליפים דירה. אם לרשות הרוכשים יש מיליון ₪, הרי שהם יכולים לרכוש דירה בשלושה מיליון עד ארבעה מיליון ₪.
  2. יכולת ההחזר: הנחיות בנק ישראל אומרות שההחזר החודשי לא יעלה על מחצית ההכנסה נטו של הרוכשים. לכן אם ההכנסה היא 20,000 ₪ לחודש, ההחזר האפשרי יעמוד על 10,000. מכאן אפשר לגזור את גובה המשכנתא.
  3. פריסת התשלומים: ככל שנוטלי ההלוואה צעירים יותר, כך פריסת התשלומים תהיה ארוכה יותר ותצמצם את ההחזר החודשי. בגילאים מבוגרים, רכישת דירות קרקע למכירה בקריות ובכלל עשויה להיות בעייתית, אם הבנק יחליט לקצר את תקופת ההחזר.

התאמה בין הצרכים לנתונים בשטח

אם כבר בחרתם דירת גן / קרקע למכירה בקריות, חשוב לבדוק שכל אחת מהן מתאימה לצרכים ולהעדפות שלכם הן מבחינת הגודל והן מבחינת השירותים הסביבתיים והעירוניים המוצעים בסביבה. האם יש בסביבה בתי ספר? האם יש בסביבה את כלל החנויות הנדרשות, לכל הפחות ברמת הצריכה היום יומית? האם יש גינה שבה יוכלו הילדים לשחק? לכאורה מדובר בשאלות לא חשובות. למעשה, אלה בדיוק השאלות שיש לשאול. רק בשלב הבא אפשר וצריך לעבור לנושא אופי העסקה ואיך אפשר לסגור אותה מול הקבלן.

סוגרים עסקה עם התנהלות נכונה

אם כבר החלטתם שאתם הולכים על העסקה הספציפית, חשוב לבדוק בדיוק איך היא תתנהל ואיך תתבצע העברת הזכויות בדירה. אמנם נכון שאת העסקה מלווים עורכי דין משני הצדדים, שהכוונה שלהם היא להשלים את העסקה ולהעביר את הזכויות מהר ככל שניתן. עם זאת, כדאי מאד שגם הרוכשים יהיו ערים לבעיות ויעקבו מקרוב אחרי ההתנהלות. הדבר נכון תמיד, ונכון שבעתיים כאשר על הפרק עומדות דירות קרקע למכירה בקריות ובכלל. מדובר בהליך לא פשוט של העברת הנכס ברשות מקרקעי ישראל ובהליכים בירוקרטיים שונים שעלולים לקחת זמן ויש לבדוק בשבע עיניים שההליך הושלם. אם הקפדתם על כל אלה – שיהיה לכם בהצלחה ובמזל.

קרדיט צילום “גבעת אלונים”