ירשתם משק חקלאי? מבולבלים משלל ההליכים הבירוקרטיים? אבודים בין המושגים המשפטיים? בשורות הבאות נספק לכם מידע חשוב אודות ההליכים השונים לאחר קריאת הצוואה.

ראשית, על פי חוק הירושה, במידה ולמשק חקלאי קיימים מספר יורשים ונראה כי חלוקת המשק החקלאי תיפגע בתפקודו יש להעבירו אל היורש שסביר כי יתפעלו בצורה הטובה ביותר. על אותו יורש לפצות את יתר היורשים במידה ושווי המשק החקלאי עולה על חלקו היחסי מסך הירושה. מטרתה של קביעה זו היא להימנע ממצב בו משפחה המתפרנסת מתוצרת המשק החקלאי תיפגע.

במצב בו יורשי המשק לא מגיעים להסכמה אודות זהותו של היורש שיטיב לתפעל את המשק, יידרש בית המשפט להכריע בהתאם לנסיבות אותו יש לקחת בחשבון. החוק אף קובע כי במידה ובין היורשים החוקיים נמנה גם בן/בת הזוג של האדם שהוריש את המשק החקלאי, הוא יזכה לעדיפות חוקית על פני יתר הרוכשים שמוזכרים בצוואה.

התייחסות נוספת המצוינת בחוק היא בדבר תרומתו של אחד היורשים לתפקוד המשק כשהאדם המוריש היה עדיין בחיים. במידה ונמצא כזה ולא תוגמל כראוי, יש לפצותו ולהתחשב בתרומתו.   

כתיבת צוואה ומשמעותה בהורשת משק חקלאי

במידה ויש ברשותכם זכויות חוקיות המעניקות לכם בעלות על משק חקלאי, תוכלו להעבירן באופן פשוט יחסית אל היורשים שתבחרו באמצעות צוואה. כאשר הבעלות על המשק מוגבלת על ידי הסכם חכירה מגביל, או באמצעים אחרים, יהפוך הליך העברת הזכויות לבעייתי. קיימים לא מעט תקדימים משפטיים למצבים סבוכים, אך יחד עם זאת – חקיקה מוסדרת המתייחסת לשלל אפשרויות ההורשה של משק חקלאי עודנה חסרה. במידה ולא נכתבה צוואה, יחולק המשק בהתאם לכתוב בחוק הירושה. ביכולתם של היורשים להסכים על האופן בו יבצעו את חלוקתה של הירושה. הליך זה נקרא חלוקת ירושה ויש לערוך אותו אחרי שהתקבל צו הירושה.

לאור מורכבות הסוגיות המשפטיות העולות בהקשר של ירושת משק חקלאי, כדאי להתייעץ עם עורכי דין לענייני מושבים טרם עריכת צוואה במשק חקלאי.

ירושת משק חקלאי: חלוקת המשק

החוק מקשה על ביצוע חלוקת משק חקלאי בשלל אופנים. לפי תוכן החוק עצמו, חלוקת ירושת משק חקלאי אינה אפשרית אלא בתנאים מסוימים ובשל כך, הוא עובר על פי רוב ליורש יחיד. מלבד זאת, משקים שניתנו במסגרת חוזה חכירה עליהם לעבור הלאה אל “בן ממשיך” כמפורט לרוב בחוזה החכירה עצמו. יתרה מכך, פסיקה משפטית מתעדפת את האמור בחוזה החכירה בהשוואה למפורט בחוק הירושה.

רכיבי המיסוי בירושת משק חקלאי

ירושת משק חקלאי מחייבת את היורשים איך לא – גם בתשלום מיסים. הבולטים ביניהם הם:

  • מס מקרקעין – היורש שאליו מועבר המשק, נדרש לפצות את יתר היורשים באופן יחסי. על פיצוי זה, חלה חובת מיסוי מסוגים שונים: רכישה, שבח ועוד. במידה ותשלום הפיצוי מגיע רק מכספים שהורשו ליורש הנחלה במסגרת הצוואה, יוכל לקבל על כך פטור. יחד עם זאת, תנאי הפטור לא תמיד מתאפשרים. 
  • דמי היוון – תשלום לרשות מקרקעי ישראל בגין מיסוי ירושת משק חקלאי במושבים.
  • תכנון מס והסכם חלוקה – במידה והיורשים לא מגיעים להסכם על האופן בו תחולק הירושה והיא מועברת בהתאם לחוק בלבד, ייתכן ויחויבו במצב שכזה במס גבוה יותר בהשוואה למצב בו היו מסכמים יחד את החלוקה ומתכננים קודם לכן. ליווי וייעוץ משפטי יש בו כדי להדריך את היורשים, על האופן המומלץ בו עליהם לחלק את הירושה, על מנת להפחית ולעיתים את לבטל את חבות המס.

* אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי

קרדיט תמונה FREEPIK