מחבר הספר “ציונות על רגל וחצי”- עופר בר יהודה מתגלה כאישיות יוצאת דופן בעל סיפור חיים מרתק המוצג כאסופת סיפורים קצרים בספרו האוטוביוגרפי הקליל והמעניין.

שני סיפורים מתוך ספרו של עופר בר יהודה שפורסמו בעיתונות המקוונת הביאו אותי להתעניין בדמותו הססגונית ויוצאת הדופן, ובהמשך להיפגש איתו לקראת קיום הראיון הזה:

עופר בר יהודה הלוחם

את שירותו הסדיר העביר בר יהודה כלוחם בחיל הנדסה. בערב פסח, 1975 חדרה חולית מחבלים לגבול ישראל במטרה לבצע פיגוע רצחני. בר יהודה וחייל נוסף היו הראשונים להסתער על חוליית המחבלים, ובמהלך המרדף עלו בר יהודה וחברו על מוקש שפצע את שניהם בדרגות פציעה קשות, ובמקרה של בר יהודה אף לקיטעת רגלו האחת וריטוש רגלו השנייה. לאחר חודשים רבים של התאוששות ושיקום

עופר בר יהודה שלא מוותר

הסיפור הראשון שפורסם באתר “חורים ברשת” מתייחס להתעקשותו של בר יהודה לשרת שירות קרבי בעומק לבנון במהלך מלחמת לבנון הראשונה. הצורך בהתעקשות נבע מסרבנות ראשונית של מפקדיו לגייסו בשל היותו קטוע רגל כתוצאה מפציעה במהלך שירותו הסדיר (אז יצא עופר בר יהודה למרדף אחר מחבלים ב”ארץ המרדפים” אי שם בראשית שנות השבעים, ועלה על מוקש שהביא לקטיעת רגלו האחת וריטוש רגלו השנייה).

שרשרת הסירובים שקיבל לא זו בלבד שלא דיכאה את כוונתו של בר יהודה להשיג את מטרתו או עצרה אותו, נהפוך הוא- היא רק דירבנה אותו לנסות ולהמשיך בחיפושיו אחר פתרונות יעילים יותר וברי סמכא. באופן זה כשנענה בשלילה בר יהודה על ידי מפקדו הישיר, הוא פנה לממונה עליו, וכך המשיך עד שהגיע לראש הפירמידה- לרמטכ”ל עצמו רפאל איתן ז”ל.

יש משהו מעורר השראה

עופר בר יהודה והמיג הסורי

שמו של עופר בר יהודה קפץ לי לראשונה בכתבה שפורסמה ב “ישראל היום” ובה התייחסות נרחבת לסיפור הבאת המיג הסורי שהופל בעומק לבנון למקום מבטחים בארץ. הסיפור מרתק, לא רק על רקע התייצבותו של בר יהודה מלכתחילה כקטוע רגל בחזית הלבנונית, לא רחוק מנמל התעופה ביירות, אלא גם בשל החתירה למטרה והנכונות להעמיד את חייו בסיכון בשם העמידה ביעד המבצעי גם כשזה מורכב, מסוכן ובפרט כשזה על פרוטזה.

הסיפור מתחיל בעיצומה של מלחמת לבנון הראשונה, בקרב אויר אויר בין מטוס חיל האויר למטוס “מיג” סורי מעל שמי לבנון ובמהלכו מיורט ה”מיג” הסורי אך מצליח לנחות כמעט בשלמותו בעומק השטח הלבנוני, כמה עשרות קילומטרים משדה התעופה ביירות. “אוצר” מודיעיני שכזה נדיר ביותר, וקציני המודיעין של חיל האויר הגדירו את הבאת המטוס לתחומי הארץ לצורך הבנת מערכות המטוס המתקדם, ניתוחן והפקת מידע מודיעיני שיעמוד בעתיד לצורכי חיל האויר וחברות בטחוניות ישראליות. המשימה הופקדה על כתפיו של עופר בר יהודה, ותיאורה המרתק מובא בספרו “ציונות על רגל וחצי”

גם חייו האישיים של עופר בר יהודה רבי עשייה

כיום מתגורר בר יהודה במושב קדרון שבשפלה בסמוך לגדרה הוא אב לשישה ילדים ושבעה עשר נכדים. בר יהודה מתנדב בעמותות חברתיות שונות הפועלות ללא מטרת רווח לקידום החברה בישראל. בין העמותות בהן פעל בשנים האחרונות ובהווה ניתן למנות את ארגון “השומר החדש” העומד לצידם של חקלאים בפריפריה ומקנה להם מעטפת בטחונית במקומות בהם כושלת המדינה. הארגון נאבק בעבריינים הגובים דמי “פרוטקשן” ומייצר הרתעה באמצעות נראות והגברת הנוכחות באותם מקומות בהם קיים חשש לפגיעה מכוונת בחקלאים ובתוצרתם.

בין לבין מתנדב בר יהודה בחלוקת מזון ב “מרכז החסד” שבשדרות ובעמותת “טראומה פור גוד” (Trauma for good) המסייעת להלומי קרב ולסובלים מפוסט טראומה, נושא אותו חקר בר יהודה במהלך לימודיו האקדמאים ואליו התוודע “על בשרו” במהלך שירותו הצבאי הסדיר ובמילואים.

עופר בר יהודה הסופר

את ספרו האוטוביוגרפי הראשון פרסם בר יהודה בשנת 2021. הספר פורס את סיפור חייו של עופר בר יהודה למן ילדותו ברמת גן, דרך שירותו הצבאי ועד סמוך למועד פרסום הספר. ספרו מבטא תחושת שליחות ציונית הבאה לידי ביטוי ברצון פורץ גבולות לעשייה למען המדינה, החברה והסביבה. הספר כתוב בצורה קלילה ומשעשעת אך בין השורות אפשר להתוודע לאישיות עוצמתית ביותר ולגלות מהו כוחה של נחישות בלתי מתפשרת. בר יהודה צלח באומץ רב התמודדות עם מצבי קיצון, טראומה ופציעה קשה מתקופת שירותו הצבאי אך על אף כל אלה המשיך “לחיות את הרגע” ולמצות כל רגע בחיים.

בימים אלה מעביר עופר בר יהודה סדרת הרצאות בנושאי התמודדות עם פציעה ושיקום בהן מתייחס גם לפרקים שונים מתוך ספרו ציונות על רגל וחצי. נוסף על כך הוא מתחזק בר יהודה בלוג אישי בו הוא מתייחס תדירות לפרקים שונים בספרו, לענייני אקטואליה, סביבה וחברה.